zaloguj   |   za³ó¿ konto
czwartek, 9 marca 2023

Lekarstwo na kryzys? Innowacje w s³odkiej firmie

3 dobre pomys³y i nieograniczona liczba inspiracji.


(kliknij, ¿eby otworzyæ nagranie audio, 12 minut)

Photo by Magnet.me on Unsplash

Innowacje: brzmi strasznie korporacyjnie, prawda? A chodzi po porostu o dobre pomys³y.
Takie, które wprowadzaj± ¶wie¿o¶æ do tego co robili¶my dot±d, otwieraj± przed nami nowe mo¿liwo¶ci i uzupe³niaj± zasoby energii i chêci do dzia³ania.
Przepis na takie pomys³y? Spora dawka inspiracji, kilka technik pobudzania kreatywno¶ci i szczypta analizy rynkowych trendów.

Zamiast siê martwiæ sytuacj± gospodarcz±, narzekaæ na inflacjê i ceny pr±du, spróbuj wymy¶liæ co¶, co choæ czê¶ciowo zniweluje skutki kryzysu, a mo¿e nawet oka¿e siê strza³em w dziesi±tkê i spowoduje szybki rozwój, mimo niesprzyjaj±cego otoczenia.
Albo w³a¶nie dziêki niemu.


1 Piekarnia, która nie piecze... i przez to lepiej zarabia.

Photo by FitNish Media on Unsplash

Sprawa dotyczy co prawda ciast ze s³onym farszem, a piekarnia to tak naprawdê sklep miêsny, ale to nic nie szkodzi. Przyk³ad pasuje do naszej s³odkiej bran¿y jak ula³.
W³a¶cicielka niewielkiego sklepu w Wielkiej Brytanii, Christine Baughen, wspólnie z wnukiem, znalaz³a genialny sposób na oszczêdno¶æ pr±du i czasu. Amatorzy sprzedawanych przez ni± wielokrotnie nagradzanych, tradycyjnych miêsnych tart, wcze¶niej kupowali ciasta upieczone i wystudzone, po czym przed jedzeniem podgrzewali je w piekarniku. Pod naporem gigantycznych cen pr±du, rodzinna firma zaczê³a sprzedawaæ swoje wyroby do samodzielnego pieczenia w domu. Pomys³ ¶wietnie siê sprawdzi³ i, jak szacuje w³a¶cicielka, zwiêkszy³ sprzeda¿ o 5-10%, jednocze¶nie redukuj±c koszty i chroni±c firmê przed zamkniêciem. Pe³na emocji pani Baughen skwitowa³a sytuacjê s³owami*:

"Nie wyobra¿am sobie, ¿eby ma³e firmy wykorzystuj±ce du¿o energii elektrycznej mog³y przetrwaæ bez zmian."

Co w tej historii mo¿e nas zainspirowaæ?

+ Odnalezienie w procesie elementów zbêdnych, które generuj± koszty i wyd³u¿aj± czas, a które mo¿na odj±æ bez uszczerbku na efekcie koñcowym. Mo¿esz to zrobiæ rozpisuj±c swoje procedury na kolejne kroki i przy ka¿dym zastanowiæ siê czy jest potrzebny. Jak nie - usun±æ, a je¶li oka¿e siê niezbêdny - czy mo¿na go usprawniæ.

+ Zaanga¿owanie spo³eczno¶ci sta³ych klientów do sprawdzania pomys³ów (powy¿szy, przed wprowadzeniem, spotka³ siê z bardzo pozytywnym odzewem na fejsbooku). Pamiêtaj jednak, ¿e ten pomys³ powinien najpierw wyj¶æ od Ciebie, nie chodzi o to, ¿eby przenosiæ odpowiedzialno¶æ za szukanie go na klientów, ani publicznie wylewaæ ¿ale.

+ Rozmawianie o problemach. Czêsto nie umiemy dzieliæ siê trudno¶ciami i prosiæ o wsparcie, zupe³nie nies³usznie. Szukanie pomys³ów w szerszym, zaufanym, gronie mo¿e wywo³aæ efekt synergii (znany jako "co dwie g³owy to nie jedna"). W sytuacji braku w³asnego wspieraj±cego "plemienia" albo "krêgu", mo¿esz skorzystaæ z profesjonalnej pomocy (niezmiennie polecam siê).

2 Bento: ¶niadaniówka z tortem, czyli wszystko na odwrót.

Zdawa³oby siê, ¿e #beentocake (na zdjêciu torcik autorstwa JBCakeCouture) przeczy wszystkim zasadom rozs±dku w s³odkim biznesie.

Tort na jedn±, mo¿e dwie porcje? Wiemy przecie¿, ¿e zwiêkszanie warto¶ci pojedynczego zamówienia siê op³aca (w ten sposób zarabiamy na boxach, ³±cz±c pojedyncze porcje ciast w zestawy, i s³odkich sto³ach). Sama chêtnie namawiam do zwiêkszenia warto¶ci pojedynczych zamówieñ, bo taka metoda redukuje koszty zwi±zane z obs³ug± zamówieñ i pozwala zachowaæ wysok± jako¶æ produktów, wiêc zadowoleni s± i klienci i producenci (mamy efekt win-win).

No i, hej!, przecie¿ tort to celebracja, szczególny moment, najlepiej wjazd na salê weseln± w akompaniamencie specjalnej muzyki i oprawy, a potem profesjonalny serwis. Do tego jeste¶my (szczególnie my - dekoratorzy) przyzwyczajeni i dostajemy bia³ej gor±czki, kiedy kto¶ zepsuje ten moment wbijaj±c w nasze dzie³o race. A tu co? Pude³ko i widelczyk? ¯eby mo¿na by³o zje¶æ w parku na ³awce? To¿ to siê w g³owie nie mie¶ci!

Ale! Czasy s± takie, ¿e coraz czê¶ciej celebrujemy wa¿ne chwile w mniejszym gronie. Spêdzenie wa¿nego wieczoru na kanapie, pod kocykiem, z najbli¿sz± osob±, albo samodzielnie, nikogo ju¿ nie dziwi. W pandemii nauczyli¶my siê te¿, ¿e mo¿na ¶wiêtowaæ bêd±c w odleg³ych zak±tkach ¶wiata, widz±c siê na ekranie komputera.

Analizuj±c #bentocake pod k±tem produkcji, widzimy, ¿e wa¿ne jest opakowanie (dostêpne ju¿ w Polsce bez wiêkszego problemu, ostatnio nawet pojawi³y siê specjalne ranty). Dekoracja? Umówmy siê! Ile mo¿na zmie¶ciæ na 10, no mo¿e kilkunastu centymetrach? Zwykle g³ównie napis (uczulam na jako¶æ wykonania). Bokiem tych minitorcików nie trzeba siê zajmowaæ, bo s± przeznaczone do ogl±dania z góry. Przy sprytnej serializacji pracy i prezentacji oferty, mamy bardzo obiecuj±cy produkt, który spe³nia oczekiwania klientów i bez dwóch zdañ, sprzeda siê dro¿ej ni¿ dwie porcje tortu, ale... z punktu widzenia klientów - taniej ni¿ ca³y, którego wiêkszo¶æ potem mia³aby zostaæ, jak wyrzut sumienia. Korzy¶ci po stronie sprzedaj±cego i kupuj±cego s± bezsprzeczne.

Co w tej historii mo¿e nas zainspirowaæ?

+ Szukanie rozwi±zañ, które przecz± status quo (polecam ¶wietn± prezentacjê Wojtka £awniczaka o technice odwróconych scenariuszy).

+ Odpowied¼ na bie¿±ce potrzeby klientów (w tym przypadku dostosowanie oferty cukierniczej do sposobu ¶wiêtowania).

+ Czerpanie inspiracji ze zmian w otaczaj±cym nas ¶wiecie, mam na my¶li trend zero waste.
Swoj± drog±, inny genialny koncept, który ¶wietnie siê wpasowuje, we wszystko, o czym w tym artykule przeczytasz to foodsi - aplikacja do niemarnowania jedzenia w gastronomii. ¦ledzê ich dzia³alno¶æ prawie od samego pocz±tku i przyznajê, ¿e na pocz±tku, mimo wyra¼nie widocznej w rozmowie, pasji za³o¿ycieli, by³am sceptyczna - zastanawia³am siê czy ma³ej polskiej firmie uda siê dotrzeæ do wystarczaj±co du¿ego grona odbiorców. Teraz jestem ich absolutn± fank±, bo id± jak burza, maj± wspania³± komunikacjê z klientem (przynajmniej po mojej stronie) i robi± co¶, na czym zyskuj± wszyscy interesariusze. Lubiê to!


3 Spójrz na to z innej strony, czyli zmiana perspektywy.

Ostatnio w serii newsletterów pisa³am o tym, jak zarejestrowa³am swoj± domow± kuchniê do produkcji, mimo, ¿e moja kawiarnia dzia³a ca³kiem nie¼le korzystaj±c z zewnêtrznych dostawców ciast. Chodzi³o miêdzy innymi o to, ¿eby dodaæ do oferty produkty, których zamawianie "na zewn±trz" jest nieop³acalne albo niemo¿liwe. Na podsumowanie efektów trzeba bêdzie jeszcze zaczekaæ, ale ju¿ w fazie testowania ró¿nych pomys³ów widzê, ¿e prawdopodobnie niektóre pojedyncze wyroby dot±d zamawiane, równie¿ zast±piê innymi, w³asnej produkcji. Na razie spe³niam siê twórczo i z lekko¶ci± wyliczam koszty i ceny nowych produktów, korzystaj±c z materia³ów do "s³odkiej firmy" :D.

Zwróæ uwagê, ¿e w ta historia jest na swój sposób przewrotna: zlikwidowa³am parê lat temu pracowniê cukiernicz±, ¿eby teraz wracaæ do tego, co zwykle rekomendujê jako idealny start, punkt wyj¶cia - piec na niewielk± skalê we w³asnej kuchni. Co to kryzys robi z cz³owieka! ;)

Co w tej historii mo¿e Ciê zainspirowaæ?

+ Dodanie do oferty nowo¶ci, które wymagaj± niewielkiego nak³adu pracy, w niewielkich ilo¶ciach i testowanie czy siê sprzedadz± z zyskiem (w³asna kuchnia stanowi ¶wietne ¶rodowisko do eksperymentów, je¶li, jak ja, nie masz zaplecza produkcyjnego).

+ Wprowadzenie zmian, które nie wymagaj± nak³adów inwestycyjnych (niezale¿nie czy skorzystasz z w³asnej kuchni, przestawisz meble w pracowni czy poszukasz nowych produktów, które mo¿esz wykonaæ z tymi zasobami, którymi dysponujesz, np. dodanie s³onych przek±sek albo ¶niadañ do oferty kawiarni)

+ Zmiana perspektywy (do wpisania kuchni do rejestru sanepidu zmotywowa³a mnie miêdzy innymi sytuacja moich kursantek - chcia³am odczuæ ten proces "na w³asnej skórze", a ju¿ widzê, ¿e taki twist rodzi wiele okazji do szukania nowych ciekawych rozwi±zañ w moim w³asnym biznesie).


Mój przepis na walkê z kryzysem w s³odkiej firmie?

Niewielkie zmiany, które robi± du¿± ró¿nicê. W powy¿szych przyk³adach mamy eliminacjê dwóch etapów procesu (pieczenie-studzenie) lub szerzej: mo¿emy szukaæ modyfikacji procesów na ka¿dym ich etapie. Opisa³am te¿ sposoby na dodanie do oferty jednego produktu (lub niewielkiej ich grupy), ale takiego, który wymaga od nas najwiêcej zaanga¿owania na etapie projektowania i organizacji, bo wszystkie zasoby ju¿ mamy (szukanie obiecuj±cych trendów, wykorzystanie w³asnej kuchni, skorzystanie z gotowych aplikacji).

Kluczem jest wiêc trafne szukanie potrzeb klientów i sprytne odpowiadanie na nie, w taki sposób, ¿eby obie strony odczu³y du¿± ró¿nicê. Po naszej stronie efektem bêdzie ograniczenie kosztów albo zwiêkszenie zysku, bez inwestycji finansowych (oraz, nie mniej wa¿na, satysfakcja z pracy). Klient otrzyma produkt lub us³ugê, która wpisuje siê dok³adnie w jego aktualn± potrzebê (nawet tê nie¶wiadom±, nienazwan±) po przystêpnej cenie - nie bêdzie siê móg³ doczekaæ, ¿eby z niej skorzystaæ :-).

Oczywi¶cie te poszukiwania nie s± ³atwe, a znalezienie kluczowego, b³yskotliwego, rozwi±zania, bywa efektem przypadku. Je¶li chcemy tworzyæ takie rozwi±zania intencjonalnie, trzeba æwiczyæ siê w kreatywno¶ci i, czasem wielokrotnie, podejmowaæ kolejne próby i pope³niaæ b³êdy.

Zak³adaj±c, ¿e d±¿ymy do rozwi±zañ, które zasadniczo nie generuj± finansowych kosztów, widzimy, ¿e najbardziej ogranicza nas w³asna wyobra¼nia i reaktywna postawa (tak elokwentnie nazwa³am siedzenie i narzekanie ;-) ). A przecie¿ nas, przedsiêbiorców zwykle wyró¿nia proaktywno¶æ. W dobie kryzysu przypomnij sobie dlaczego robisz to co robisz, co w Twojej s³odkiej firmie dodaje Ci skrzyde³ i jak mo¿esz dodaæ skrzyde³ swoim klientom. A potem æwicz kreatywno¶æ, stosuj sprytne techniki, anga¿uj kogo mo¿esz do pomocy (niech podpowiadaj±, jak wnuk tej pani od miêsnych tart) i szukaj pomys³ów! Wymy¶laj, sprawdzaj, skre¶laj nietrafione, testuj kolejne. Je¶li nie chcesz siê jeszcze poddaæ, dzia³aj.


Podoba Ci siê jak piszê?
Chcesz popracowaæ nad kreatywno¶ci±?

Ten tekst nie zawiera ¿adnej wynagradzanej promocji, a wszystkie polecane us³ugi i materia³y udostêpniam w celach edukacyjnych.

¬ród³a:

https://businessinsider.com.pl/firmy/wlascicielka-wygrala-z-podwyzkami-nietypowa-prosba-do-klientow/nh77dyx

https://www.peterboroughtoday.co.uk/news/people/owner-of-120-year-old-cambridgeshire-butcher-shop-cant-afford-to-bake-meat-pies-after-energy-bills-hiked-400-4029359

*t³um. w³asne, za Peterborough Telegraph



Komentarze (0)


Aby dodaæ swój komentarz - zaloguj siê ».
Nie masz jeszcze konta? Za³ó¿ konto »

Agnieszka Klimczak

Podpowiadam (przysz³ym) w³a¶cicielkom "s³odkich" firm jak godnie zarabiaæ i prowadziæ firmê w zgodzie ze sob±. Pomog³am ju¿ setkom pasjonatów i zawodowych cukierników. Jako praktykuj±ca od lat nauczycielka i ¶wietna s³uchaczka, umiem wspieraæ w rozwoju i trafnie identyfikowaæ potrzeby. Wiem, ¿e rozwi±zania idealne nie istniej±. Ale s± drogi na skróty. Wiem które warto wybieraæ, a których lepiej unikaæ. Moj± najwiêksz± pasj± jest dzielenie siê t± wiedz±.
Przez kilkana¶cie lat w³asnej dzia³alno¶ci gospodarczej (m.in. kawiarnia i pracownia tortów artystycznych) oraz dziêki do¶wiadczeniu pracy na etacie, ukoñczonym studiom, kursom, szkoleniom, przeczytanym ksi±¿kom i wnikliwej obserwacji rynku, zyska³am solidn± wiedzê i potê¿n± dawkê do¶wiadczenia.
By³am dyrektork± i nauczycielk± Akademii tortownia.pl.
Jestem tak¿e autork± publikacji w bran¿owej prasie cukierniczej oraz wydawc± i redaktork± merytoryczn± pierwszych w Polsce ksi±¿ek o dekoracjach cukierniczych.
Skoñczy³am studium podyplomowe Mazowiecka Akademia Firm Rodzinnych (Family Business Academy) w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej.
Firmê tortownia.pl prowadzê od 2006 roku.

Wiêcej informacji o mnie...



W Akademii tortownia.pl prowadzi szkolenia:


Kurs online: S£ODKA FIRMA bez obaw przed formalno¶ciami i konkurencj±

Indywidualne konsultacje: zak³adam s³odk± firmê




 Przeczytaj te¿:


Jak przetrwaæ, kiedy ¿yjesz ze s³odko¶ci?

Kreowanie tortów artystycznych na zamówienie

Marka Peggy Porshen Cakes

Pieczenie w domu coraz bardziej realne!

Tort na duuu¿e przyjêcie


Kategorie: od pasji do profesji: moja s³odka firma



Szukaj

Kategorie
Autorzy

Agnieszka
Klimczak

Tadeusz
Branecki

Bo¿ena
Sikoñ

oraz go¶cie »

Archiwum bloga