Jak przetrwaæ, kiedy ¿yjesz ze s³odko¶ci?
5 wskazówek dla w³a¶cicieli kawiarni i pracowni cukierniczych.
Jak grom z jasnego nieba spad³a na nas nowa, ekstremalnie trudna sytuacja. I umówmy siê: realna szansa na sprzeda¿ s³odko¶ci na wynos lub z dowozem jest w tej sytuacji nik³a. Pizza, to co innego ;) Przeczytaj 5 subiektywnych wskazówek jak siê w tym wszystkim odnale¼æ, ze specjaln± dedykacj± dla w³a¶cicieli autorskich pracowni cukierniczych i kawiarni.
1. Najpierw realnie oceñ sytuacjê.
Metod± chowania g³owy w piasek niczego niestety nie naprawisz. Bezpieczniej siê poczujesz i naprawdê bêdzie bezpieczniej, je¶li ocenisz sytuacjê opieraj±c siê na faktach.
Policz, na tyle dok³adnie, na ile zdo³asz to przewidzieæ, jaki bêdzie prawdopodobny spadek obrotów, czyli przychodu, które koszty nadal musisz ponosiæ (nadaj im priorytety, bo mo¿e konieczne bêd± opó¼nienia) oraz, je¶li to konieczne, ile pieniêdzy bêdzie trzeba zwróciæ zgodnie z umowami (zaliczki, zadatki). Na pewno masz ju¿ tyle do¶wiadczenia i danych, tzw. historycznych, ¿eby oszacowaæ potencjalne straty.
Sprawd¼ jakie masz zasoby finansowe, którymi mo¿esz dysponowaæ w niepewnym czasie. Teraz szczególnie wa¿ne, ¿eby oddzieliæ finanse rodziny od dzia³alno¶ci gospodarczej.
2. Zminimalizuj straty.
Finansowo: natychmiast zrezygnuj z wydatków, które nie s± teraz konieczne, a mo¿na siê ich szybko pozbyæ. W drugiej kolejno¶ci zrób plan p³atno¶ci, kieruj±c siê wiedz± z punktu pierwszego (dobrze siê sprawdzi kartka z kalendarza na ca³y miesi±c). Spróbuj wynegocjowaæ zawieszenie lub zmniejszenie op³at, np. je¶li wynajmujesz lokal. Wszyscy jeste¶my w trudnej sytuacji, wiêc mo¿e siê nie udaæ, ale spróbowaæ nie zaszkodzi! Zastanów siê, w porozumieniu z biurem ksiêgowym, czy nie op³aca siê zawiesiæ dzia³alno¶ci, ¿eby nie p³aciæ ZUSu.
Pomy¶l jak zabezpieczyæ zapasy i ograniczyæ zu¿ycie energii. Sprawd¼ czy niektóre surowce mo¿esz zamroziæ albo przerobiæ na pó³produkty, które ³atwiej przechowaæ (albo zamroziæ) - przy okazji przygotujesz siê na ponowne otwarcie (wbrew pozorom to nie jest koniec ¶wiata).
Poprzek³adaj wszystko, co potrzebuje lodówki (lub zamra¿arki) do jednego urz±dzenia, najlepiej bez szklanych drzwi, a pozosta³e od³±cz od pr±du i umyj. Wy³±cz ogrzewanie. Zaoszczêdzisz sporo energii, a teraz nie musi byæ wygodnie tylko tanio.
3. G³êboko odetchnij!
Je¶li codziennie rano biegniesz do pracowni i wiêkszo¶æ dnia spêdzasz bardzo aktywnie, nowa sytuacja mo¿e okazaæ siê bardzo trudna do zniesienia.
Pewnie czujesz tak± potrzebê, wiêc postaraj siê trochê odpocz±æ. Ale uwaga - nie z komórk± w rêku. Czytanie katastroficznych wiadomo¶ci to nie odpoczynek. Id¼ na spacer, rower, we¼ gor±c± k±piel, wy¶pij siê bez budzika, poczytaj - zrób co¶, co Ci s³u¿y, a na co zwykle brakuje czasu. Je¶li my¶lisz teraz "no tak, ale muszê byæ na bie¿±co", wyznacz sobie konkretny czas w ci±gu dnia i sprawdzaj wiadomo¶ci jeden-dwa razy dziennie. W ten sposób niczego nie przegapisz.
Skorzystaj z czasu z rodzin± i poróbcie razem co¶ fajnego - wspólnie obejrzyjcie film z mich± domowego popcornu, pograjcie w planszówki, pouk³adajcie puzzle, zróbcie domowe spa ze starszymi córkami... nadrabianie sprz±tania i obowi±zki domowe od³ó¿ na pó¼niej. Odpocznij.
4. Zajmij siê czym¶.
Fakt, nie da siê w nieskoñczono¶æ odpoczywaæ ;) Znajd¼ wiêc nowe zajêcia, bo jeste¶my w nowej rzeczywisto¶ci. Co mo¿esz zrobiæ dla swojej firmy w tym czasie?
Po pierwsze kontrola. Zweryfikuj sprzeda¿ poszczególnych produktów, sprawd¼ ich mar¿owo¶æ i udzia³ w obrotach. Sprawd¼ czy godziny otwarcia oraz grafik Twój i personelu s± dobrze dostosowane do ruchu i oczekiwañ klientów. Policz koszty sta³e i poszukaj w nich oszczêdno¶ci - to najlepsze miejsce do ciêæ wydatków.
Po drugie - strategia. Ten stan nie bêdzie trwa³ w nieskoñczono¶æ (choæ mo¿e nam siê teraz tak wydawaæ). Zastanów siê, co zrobisz po apokalipsie. Mo¿e twoja dzia³alno¶æ potrzebuje drobnych korekt w marketingu albo ofercie, a mo¿e organizacja pracy jest do poprawki. Twoje media spo³eczno¶ciowe to nadal ta pierwsza wersja, stworzona "na szybko"? jest dobry moment, ¿eby co¶ tu zadzia³aæ. W koñcu masz czas, ¿eby to spokojnie przemy¶leæ. Mo¿esz te¿ zastanowiæ siê nad nowym menu/ofert± na lato.
Mo¿e siê te¿ zdarzyæ, ¿e ta sytuacja bêdzie dla Ciebie impulsem, ¿eby zrezygnowaæ z dzia³alno¶ci. Mo¿e to w³a¶nie ten moment. Mo¿e od dawna nie chcesz ju¿ ci±gn±æ swojej firmy, ale jako¶ nie ma czasu, ¿eby co¶ zmieniæ. Pamiêtaj, ¿e to zawsze trudna decyzja i trzeba mieæ pewno¶æ, ¿e bêdzie w³a¶ciwa. Silne emocje s± z³ym towarzystwem dla wa¿nych decyzji. Wiêc przemy¶l to dobrze i daj sobie czas, ¿eby och³on±æ, rozwa¿yæ za i przeciw i skupiæ siê na racjonalnych przes³ankach!
A po trzecie, utrzymuj kontakt z go¶æmi i klientami. Pewnie prowadzisz przynajmniej jeden profil w mediach spo³eczno¶ciowych. Niech te punkty kontaktu nie ucichn±. Dziel siê zdjêciami, na które nie by³o czasu, pytaj klientów o zdanie odno¶nie nowej oferty, uchyl r±bka tajemnicy, na co mog± liczyæ po powrocie do normalno¶ci albo po prostu dziel siê czym¶ ¶miesznym o s³odko¶ciach. Pozostañ w kontakcie.
Prawdopodobnie masz listê maili i telefonów sta³ych klientów. Je¶li nie dysponujesz ich zgod± na komunikacjê poza zamówieniami (tak, lepiej by³o poprosiæ o zgodê wcze¶niej), zapytaj krótko (w mailu lub SMSie) czy mo¿esz od czasu do czasu co¶ przys³aæ albo powiadomiæ ich o wznowieniu dzia³alno¶ci. Wcze¶niej to przemy¶l i zastanów siê jak dok³adnie zechcesz z tego kontaktu skorzystaæ. Napisz taktownie i krótko, zastosuj pozytywny przekaz. Prze¶lij pytanie, mi³e pozdrowienia i zapro¶ do mediów spo³eczno¶ciowych. My¶lê, ¿e w tej sytuacji nikt nie bêdzie mia³ Ci tego za z³e.
5. Korzystaj ze wsparcia.
Na nasze szczê¶cie ¿yjemy w czasach, w których izolacja fizyczna nie jest jednoznaczna z izolacj± w ogóle. Dobre wiadomo¶ci s± takie, ¿e wszystkie organizacje przedsiêbiorców i HORECA dzia³aj±, pisz± do w³adz i zwracaj± uwagê na problemy i potrzeby naszej grupy spo³ecznej. Kiedy to piszê, pierwszy bank u³atwia zawieszenie sp³aty rat kapita³owych kredytu. Dlaczego o tym wspominam? ¯eby¶my pamiêtali, ¿e nie jeste¶my sami i mamy mnóstwo miejsc gdzie mo¿na szukaæ wsparcia.
Je¶li wiêc potrzebujesz pomocy, np. ogarnia Ciê lêk lub przera¿enie, nie bój siê o ni± poprosiæ. Skorzystaj z grup na FB lub webinarów profesjonalistów albo zapisz siê na zdaln± konsultacjê kryzysow± do psychoterapeuty. To dzi¶ naprawdê ¿aden wstyd, a koszt finansowy bêdzie niewspó³mierny z efektem. Sytuacja jest trudna, wymaga wiêc nadzwyczajnych ¶rodków.
6. Dobra wiadomo¶æ: to siê kiedy¶ skoñczy
Oby¶my wyszli z tych turbulencji jak najmniej poobijani, za to uzbrojeni w now± wiedzê i do¶wiadczenia, m±drzejsi i silniejsi na przysz³o¶æ, czego sobie i Pañstwu ¿yczê!
Trzymajcie siê zdrowo!
Agnieszka Klimczak
Komentarze (0)
Aby dodaæ swój komentarz - zaloguj siê ».
Nie masz jeszcze konta? Za³ó¿ konto »
Agnieszka KlimczakPodpowiadam (przysz³ym) w³a¶cicielkom "s³odkich" firm jak godnie zarabiaæ i prowadziæ firmê w zgodzie ze sob±. Pomog³am ju¿ setkom pasjonatów i zawodowych cukierników. Jako praktykuj±ca od lat nauczycielka i ¶wietna s³uchaczka, umiem wspieraæ w rozwoju i trafnie identyfikowaæ potrzeby. Wiem, ¿e rozwi±zania idealne nie istniej±. Ale s± drogi na skróty. Wiem które warto wybieraæ, a których lepiej unikaæ. Moj± najwiêksz± pasj± jest dzielenie siê t± wiedz±.Przez kilkana¶cie lat w³asnej dzia³alno¶ci gospodarczej (m.in. kawiarnia i pracownia tortów artystycznych) oraz dziêki do¶wiadczeniu pracy na etacie, ukoñczonym studiom, kursom, szkoleniom, przeczytanym ksi±¿kom i wnikliwej obserwacji rynku, zyska³am solidn± wiedzê i potê¿n± dawkê do¶wiadczenia. By³am dyrektork± i nauczycielk± Akademii tortownia.pl. Jestem tak¿e autork± publikacji w bran¿owej prasie cukierniczej oraz wydawc± i redaktork± merytoryczn± pierwszych w Polsce ksi±¿ek o dekoracjach cukierniczych. Skoñczy³am studium podyplomowe Mazowiecka Akademia Firm Rodzinnych (Family Business Academy) w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Firmê tortownia.pl prowadzê od 2006 roku. Wiêcej informacji o mnie... |
W Akademii tortownia.pl prowadzi szkolenia:
Kurs online: S£ODKA FIRMA bez obaw przed formalno¶ciami i konkurencj±
Indywidualne konsultacje: zak³adam s³odk± firmê
Przeczytaj te¿:
#silnas³odkamarka w tortownia.pl
Same zalety kolorowego t³a
Kreowanie tortów artystycznych na zamówienie
Marka Peggy Porshen Cakes
Kumulacja pozytywnej energii,
Kategorie: od pasji do profesji: moja s³odka firma
- od pasji do profesji: moja s³odka firma
(16) - przepisy, cukiernictwo
(8) - dekoracje cukiernicze
(20) - wydarzenia
(6) - s³odkie opowie¶ci
(19) - baza wiedzy: solidne rzemios³o
(19)
- 2023
(1) - 2022
(1) - 2021
(5) - 2020
(1) - 2019
(1) - 2018
(5) - 2017
(3) - 2016
(2) - 2015
(11) - 2014
(6) - 2013
(2) - 2012
(1) - 2011
(1) - 2010
(2) - 2007
(8)